Itt a mesterséges intelligencia. Minek a szövegíró?
Írni mindenki tud – nem igaz?
Nap, mint nap fogalmazunk posztokat, e-maileket, hírleveleket, vagy épp weboldalra kerülő szövegeket. Ez annyira a hétköznapjaink részévé vált, hogy hajlamosak vagyunk azt gondolni: a szövegírás nem nagy ügy. De ennyi tényleg elég a jó marketing szöveghez? Ennyi valóban eladja a termékedet/ szolgáltatásodat?

A "jó szöveg" és "a szöveg, ami elad"
Amikor 3 éve elkezdtem marketing fókuszú szöveget írni egy tartalommarketing cégnél, azt gondoltam, hogy én már jól írok.
Tudtam hogyan kell kinéznie az online szövegeknek, mentálhigiénés végzettséggel pedig jó rálátásom volt az emberi pszichére.
Tudtam – vagy legalábbis azt hittem, hogy tudom –, mi mozgatja az embereket, mely pontokat kell megcélozni ahhoz, hogy egy szöveg hasson.
És bizonyos szinten ez így is volt.
Az első hírleveleim – még viszonylag kis feliratkozó számmal – 90-100%-os megnyitási aránnyal futottak. Az emberek elolvasták, amit írtam, és ez őszintén örömmel töltött el.
Csakhogy az eladások már nem követték ezt a lelkesedést…
Miért?Mert ez egy sok összetevős dolog, nem elég annyi, hogy az emberek olvassák, amit írsz.
Neked az kell, hogy megvegyék a cuccod…!
Ugye, hogy így van?
Hanem az, hogy eladd, amit árulsz!
Mitől lesz jó a szöveg?
Egy ütős marketing szöveg több, mint szép, kerek, magyar mondatok egymás mögött, és pont ettől olyan izgalmas és érdekes!
A mélyére kell látnod az egésznek, úgy kell megírni a gondolataidat, hogy az hasson másokra.
A célcsoport alapos ismerete, ehhez például elengedhetetlen.
Talán sosem volt még ekkora szakadék generációk között, mint napjainkban!
Teljesen más nyelvet beszél egy Z generációs TikTok-felhasználó, mint egy ötvenes éveiben járó vállalkozó, aki nyomtatott újságokat olvas reggelente.
És nem csak a szavak mások – a figyelem, a problémák, a prioritások is.
A jó marketing szöveg egyik titka, hogy nem mindenkihez akar szólni.
Csak ahhoz az egyhez, aki tényleg számít.
Aki épp ott tart az életében, hogy szüksége van arra, amit kínálsz.
Őt kell eltalálolnod a szavaiddal! Aki nem csak elolvassa, hanem érzi is, hogy ez neki szól.
Aki otthon, a kanapén ülve azt gondolja majd: "Ezt pont nekem írták."
Nah, ez az igazi varázslat!
Nem a díszített mondatok, erőltetett sallangok kellenek, hanem a sorok mögötti megértés. Az empátia. A szándék.
De még ez is kevés
Oké!
Tegyük fel, hogy tudod, hogyan kell felépíteni egy szöveget.
Olvasó figyelmét megragadni + fenntartani az érdeklődést + vágy ébresztése a termék vagy szolgáltatás iránt + cselekvésre ösztönzés = és kész is, megvalósul az ELADÁS.
Igazi, klasszikus recept.
De attól, hogy valaki ismeri a receptet, még nem biztos, hogy jól is főz.
Ugye?
Ráadásul, ami Neked ízlik, nem biztos, hogy másoknak is fog.
Pont ezért nehéz saját magunknak marketing-szöveget írni.
Mert amikor benne vagy nyakig a saját termékedben vagy szolgáltatásodban, akkor elveszíted a friss szemléletet.
Azt a kívülről jövő rálátást, amiből az igazán jó szöveg születik!
Ez egy olyan jelenség, amit a fotósok is jól ismernek.
Amikor egy helyszínt, rendezvényt, embereket fotóznak, vannak olyan pillanatok vagy akár tárgyak, amik a résztvevőknek természetesek. De más szemüvegen keresztül nézve, ezek az ismerős dolgok, lehetnek csodálatosak és érdekesek.
Amik a maguk egyszerűségében képesek megragadni mások figyelmét.
Valahogy így van ez a szövegírással is.
Ezt a jelenséget én úgy fogalmaznám meg, hogy:
Te már túl jól ismered a vállalkozásod!
Érzelmileg bevonódva, tudatilag rászűkülve
Nem véletlen, hogy sok vállalkozó a saját cégét a "második gyerekének" nevezi. Kutatások is bizonyítják, hogy amikor egy vállalkozó a cégére vagy a gyerekére gondol, akkor hasonló agyi folyamatok indulnak el.
Ez pedig mindent megmagyaráz.
Hogy miért vagy ennyire benne.
Miért annyira fontos minden egyes döntés.
Miért tudsz napokig agyalni egy-egy szlogen vagy poszt szövegén.És azt is, hogy miért olyan nehéz kívülről, tiszta fejjel ránézni arra, amit csinálsz.
Amikor ennyire, érzelmileg kötődsz valamihez, óhatatlanul beszűkül a fókusz.
Ami neked egyértelmű, az másnak lehet, hogy átláthatatlan.
Ami benned érzésként, vízióként él, az a kívülálló számára talán csak egy szép szóhalmaz marad.
Külső rálátás
És itt jön képbe a marketing szöveg. Mert nem elég, ha te érted, miről szól a márkád.
A lényeg az, hogy más is lássa, átérezze. Meglássa benne a megoldást a problémájára.
Te pontosan tudod, mennyi munka van mögötte. Hogy milyen gondossággal válogattad össze az összetevőket, mennyi tanulás, tapasztalat és szenvedély van benne…
De az olvasód mindebből semmit nem tud!
Ő csak egy címet lát.
Egy első mondatot.
Képeket a szöveg mellett.
És mivel te benne vagy a részletekben, gyakran azt akarod elmondani, ami neked fontos – és nem azt, ami őt érdekli.
Nem rossz szándékból mondom.
Épp ellenkezőleg!
De ezért is olyan értékes az, amikor valaki kívülről ír rólad.
Nem azért, mert jobban ismer téged – hanem mert jobban látja azt, kinek írsz.
Jobban látja, hogy mi az ami Neked egyértelmű, és nem mondod el.
Mert lehet, hogy minden szó a helyén van abban, amit írsz. Mégis hiányzik valami.
Amikor túl sok
És mindezt persze lehet túltolni is.
Amikor minden mondat olyan, mint egy óriásplakát: harsány, színes, és ordít róla, hogy "vedd meg!" – ez pedig taszító tud lenni.
A jó szöveg nem akar mindenáron eladni.
Csak összekapcsol.
Ember és termék.
Vágy és megoldás.
Kérdés és válasz.
Mert a valóban hatásos szöveg nem kiabál.
Hanem megszólít.
Itt van nekem az AI vagy nem?
"Jó, jó! Nekem nem megy az írás, de a mesterséges intelligencia majd megírja helyettem a marketing szöveget. "
Mennyiszer hallottam már ezt…
Van is olyan ügyfelem, aki felszívódott emiatt pár hónapra, mert nyilván olcsóbb, ha a Chat Gpt írja a szöveget. Aztán azóta újra visszatalált hozzám és én írom neki a blogcikkeket, meg a marketing fókuszú hírleveleket is.
És igen, én elismerem:
a mesterséges intelligencia ügyes.
Sőt! Gyors.
Tud stílust másolni, szabályokat követni, és még egy AIDA-struktúrát is simán hoz, ha azt kéred tőle.
De az, amitől egy szöveg igazán működik – azt nem lehet csak algoritmusból összerakni.
A finom árnyalatokat.
A belső bizonytalanságokat, amiket nem mondunk ki, csak érzünk.
Azokat az érzéseket és aktualitásokat, ami meg fogja érinteni az olvasót.
A Chat GPT nem lát bele a fejedbe.
Nem lát bele az ügyfeled fejébe sem.
Nem tudja, milyen arcot vágsz, amikor mesélsz a saját márkádról.
Nem hallja a hangsúlyt a hangodban, amikor arról beszélsz, miért csinálod ezt az egészet.
Pedig pontosan ezekből a részletekből születnek azok a szövegek, amik nem csak "szépek", hanem őszinték is.
Hitelesek.
Emberiek.
Egyszerűen nem az AI fogja beleadni a tartalmaidba azt a kraftot, amitől a Te szöveged több lesz, jobb lesz, élményszerűbb lesz, mint másoké.
Szóval ha néha úgy érzed, hogy "meg kéne írni végre azt a szöveget", de valahogy mindig elmarad…
Vagy nem vagy benne biztos, hogy átmegy a célközönségednek, amit szeretnél....
akkor írj nekem!
Örömmel segítek!
Üdv,
Niki